T&A.M&A.J&K.R&R op reis!

De voorlaatste reisdag.

Gutenabend Alle,

Het staat er echt! Vandaag was onze voorlaatste reisdag. Een avontuur van 18 dagen is bijna afgelopen. Bijna, want vandaag was er best nog wel een pittige etappe af te leggen. Ongeveer 450 km wat ons vanuit Italië, over de Reschenpass, door Oostenrijk, langs de Bodensee, door het Schwarzwald naar Duitsland zou voeren. Pittig want er zat niet veel Autobahn in. Wel véél Bundesstrassen met héél veel tunnels waaronder de Arlbergtunnel met bijna 15 km. Wat ook mee ging spelen was het feit dat we zékers regen zouden gaan krijgen en temperaturen die we al heel lang niet meer hadden gehad. Vanochtend hebben we direct bij vertrek alvast de regenkleding aan getrokken. Het was toen weliswaar nog niet nodig maar aan de noordzijde van de Reschenpass was het toch zeker ander weer. Goede keus zoals snel bleek. De temperatuur ging terug tot aan graadje of 9* en ook het wegdek was nat. Vlak voor Landeck even een koffiestop. Dit keer lekker aangenaam binnen. Jan en Klaarke gaan helemaal de Bundesstrasse volgen, de rest neemt de autoweg.

Toen verder via de Landeck tunnel naar de autoweg richting Bregenz. Zo nu en dan al serieus regen maar ook weer felle opklaringen. Vlak voor Bregenz even iets eten, er zit dan bijna 200 km op. Als we de Bodensee in beeld krijgen regent het en is het zwaarbewolkt. We volgen de noordzijde richting Friedrichshafen en verder. Het is druk, onwijs druk, eigenlijk niet leuk. Toch zien we mooie plaatjes, de Bodensee, prachtige landerijen met grote wijnhuizen. Bij het einde pakken we een stukje A98 en vervolgens de A81 omhoog. Ter hoogte van Rottweil gaan we links richting het "Schwarzwald". Nog 100 km tot aan de eindbestemming. Ook hier soms veel verkeer, natúúrlijk wegafsluitingen en omleidingen. Mijn humeur wordt danig onder vuur genomen. Gelukkig wint het feit dat het steeds mooier weer wordt deze strijd. Het laatste gedeelte door het woud, langs het riviertje de Murg en de spoorbaan is écht mooi. Rond 18.15 uur zijn we bij Hotel Bürgerstube. Pfff, een lange dag maar wederom allemaal zonder mankementen aangekomen.

Morgen is dan de allerlaatste etappe van deze bijzondere tour. Zo'n 550 km via de A61 nach Hause.

Gute Nacht Freunde.

Dienke

Gute nacht und bis morgen!

Anneloes

Ik sluit me aan bij m’n zuster. Tot morgen!